*

Mikko Välttilä Laatikon ulkopuolella on usein hyviä ajatuksia!

Kaikki blogit puheenaiheesta Taksi

Liikennepalvelulaki, ja sen oikeat vaikutukset

Liikennepalvelulaki astuu voimaan 1.7.2018. Liikenne- ja viestintäministeriö on perustellut lakia sen vaikutuksilla etenkin taksialaan. Kilpailun lisääntyessä hinnat putoavat, tarjonta paranee ja uudet innovaatiot kehittävät alaa.

Kirjoituksen kuvassa Hollanti, ja syyskuu 2017. Hollannissa taksiala vapautettiin 2000-luvulla. 

Liikennekaari edistyy, mutta mihin suuntaan?

Otetaanpa kantaa veroparatiisiyhtiön lobbauksessa tunnetun lehden uutisaiheeseen:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kilpailija-ruotsalaisen-taksijatin-kaup...

Kujalan kannattaisi ensin tutustua käsitteisiin. Näin hän saa kommenteista ja perusteluista uskottavammat. Taksiala Suomessa ei ole monopolia, se ei ole myöskään kartellia. Se on sääntelyä. Näiden kolmen termin erot on kuitenkin kohtuu isot. Toki käsiteanalyysit nyt harvoin ketään kiinnostavat.

Taksiliikenne tulevaisuudessa

Suomen hallitus hyväksyi tänään uuden taksilain. Se tulee voimaan 1.7.2018.

Hallitus purkaa taksialan sääntelyä. Sen kautta mm. taksien hinnoittelu vapaantuu, asemapaikka poistuu ja määräsääntelystä luovutaan. Laki sisältää edelleen monia virheitä, kuten mm. taksamittarien (kassakoneen) poistamisen. Jatkossa mittaria ei tarvitse lainkaan tai saman asian ajaa digitaalinen mittari, ts. kännykkäsovellus.

Liikennepalvelulaki

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Rantala kertoo Iltasanomien haastattelussa seuraavaa: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005175362.html

"Rantalan mukaan tavoitteena on synnyttää monimuotoisempia palveluita. Esimerkkinä hän käyttää postin ja henkilöiden kuljetusta samassa kyydissä.

Olli-Pekka Rantala: "Nyt joudutaan ajamaan erillisiä kyytejä eri tarkoituksiin, tämä auttaa erityisesti maaseudun palveluiden kehittymistä."

Uber ja vapaampi taksisääntely vähentää humalassa ajamista

Economist on uutisoinut tutkimuksesta, jonka mukaan new yorkin osavaltion alueilla, joilla kyydinvälityspalvelu Uber on sallittu ja yleistynyt, alkoholin aiheuttamat liikenneonnettomuudet ovat selvästi vähentyneet. Vastaavaa kehitystä ei ole tapahtunut alueilla, joilla Uber on kielletty.

Terveydenhuollon tukirakenteiden arvoa ei tule unohtaa!

Apteekki-ja taksipalveluiden hankaloittaminen terveydenhuollon muutosten keskellä on iso riski. Näiden hiljaisten onnistujien rooli unohtuu helposti arjessamme, mutta hädän hetkellä nämä ovat valmiina auttamaan.

Taksiautoilijat auttavat usein meitä kuluttajia hankalassa tilanteessa; esimerkiksi muistisairaan ikäihmisen eksyminen palvelutalosta alipukeutuneena pakkaseen tai pienen alakoululaisen katoaminen koulutaipaleella aiheuttavat meissä huolta. Usein juuri taksit löytävät heidät ennen viranomaisia, koska silmäpareja on liikenteessä moninkertainen määrä.

Liikennesektori tulevaisuudessa - Taksiliikenne

Seurasin mielenkiinnolla 7.3.2017 käytyä Liikenne- ja viestintäministeriön järjestämää liikenne- ja viestintäfoorumia. Suuria puheita, hyvää keskustelua, paljon uskomuksia, rohkeutta ja ennusteita. Mielenkiinto lopahti nopeasti..

"Tulevaisuus tehdään nyt. Rohkeasti." - Anne Berner

Liikennekaaren ongelmat ja väärät tulkinnat

 

Liikennekaari astuu voimaan 1.7.2018. Liikennekaaren tarkoituksena on vähentää turhaa sääntelyä Suomi Oy:stä. Liikennekaari on laaja ja monivaiheinen ja siksi se onkin jaettu kolmeen eri vaiheeseen. Tämä teksti käsittelee siitä ensimmäistä.

Liikenneyrittäminen vapaammaksi, katsoen myös kasvukolmion ulkopuolelle

Taksiliikenteen vapauttaminen on taas osana suomalaista liikennekeskustelua. Niin pitääkin, sillä asiaan on tuotu monenlaisia näkökulmia viimeisen parin vuoden aikana, aina Bernerin tienkäyttöverosta taksiliikenteen vapauttamiseen. Näitä tuskin mikään muuttuu seuraavan vuoden sisällä, mutta keskustelu tulee elämään vahvana.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä