Mikko Välttilä Laatikon ulkopuolella on usein hyviä ajatuksia!

Kaikki blogit puheenaiheesta Kaupan kilpailu

Kyseenalainen kunnia: kuluttajahintamme Euroopan kalleimpia

Uusimpien tilastotietojen mukaan Suomessa on Euroopan kalleimmat kuluttajahinnat. Se hätkähdyttää meitä jokaista, jotka joudumme sijoittamaan vähäiset euromme päivittäisostoksiin ymmärtämättä ollenkaan, miksi hinnat ovat niin korkealla. Samanaikaisesti maamme rämpii talousvaikeuksissa, palkkoja ja eläkkeitä pyritään alentamaan ja maataloustuottajat painivat kaupan ja teollisuuden maksamien liian alhaisten tuottajahintojen kanssa.

S-pankki mukana pikavippimarkkinoilla

Osuustoiminnallisen S-ryhmän omistama S-pankki on ryhtynyt markkinoimaan vakuuksettomia pikalainoja. S-Lainaa saa jopa 20.000 euroa kahdentoista vuoden maksuajalla. Vakuuksia ei tarvita, joten kysymys on riskiluotoista.

Kysymys kuuluu: Onko osuustoiminalla jäsenistöltä vaivoin kerättyä varallisuutta soveliasta yrittää kartuttaa riskiluotoilla? Eikö olisi järkevämpää palauttaa liikaa kannettua varallisuutta hinnanalenusten muodossa takaisin jäsenistölle?

 

Onko maito kallista ?

Prisman maitomainos on suututtanut maidon tuottajat, eikä syyttä. Mainos antaa ymmärtää, että maito on ollut tosi kallista, mutta S-ryhmä on hyvästä sydämestään ja kuluttajia sääliessään, omasta katteestaan tinkien alentanut hintaa.

Mainos on kieltämättä melkoinen paradoksi kun sitä katsoo tuottajan näkökulmasta. Tuottajan saama hinta on  niin alhainen, että tavallinen kuluttaja ei edes miellä sitä oikein. Usko siihen ei riitä.

Bonuskortit syövät lautaseltamme

Suomessa ruoka on tunnetusti lähes Euroopan kalleinta. Yksi syy ruuan kalleuteen ovat kaikenmaailman bonuskortit, joista olisi kiireen vilkkaa päästävä eroon.

On aivan selvää, että korttien ylläpito näkyy meillä ruuan hinnassa. Korttien valmistaminen, jakelu, tietokoneohjelmat, kassapäätteitten ohjelmointi, mainostaminen ja erilaiset bonusten tilitysohjelmat maksavat rahaa, joka on etukäteen laskettu myytävän tuotteen hintoihin. Lisäksi erilaiset välistä vetävät yritykset ovat viime aikoina rantautuneet bonuskorttibisnekseen.

Kiitoksia Lidl, kilpailu toimii sittenkin!

S-ryhmä on tiedottanut, että se ajattelee kuluttajan parasta ja alentaa siksi hintoja. Media on toistanut lähes kritiikittömästi ryhmän mainossanomaa. S-ryhmälle "onnittelut" taitavasti hoidetusta tiedotuksellisesta voitosta.

Tosiasiassa syynä on kilpailun kiristyminen. Lidl on saanut pikkuhiljaa lisää markkinaosuutta, ja nyt se on väkevä kilpailija sekä S-  että K-ryhmälle.

Lidl tuo päivittäistavarakauppaan tervetullutta kilpailua

Päivittäistavarakauppaa ravistelee saksalaisen kauppajätin, Lidlin kohisten kasvava osuus Suomen päivittäistavarakaupan kokonaisvolyymista.

  Kilpailu on toivottu ja tervetullut ilmiö Suomen päivittäistavarakauppaan. Kauppaa suvereenisti hallinneitten, S ja K ryhmien välillä kunnon kilpailua ei ole ollut enää vuosikymmeniin. Hinnat ovat olleet niin samankaltaisia, että tarkoillakaan kuluttajilla ei ole ollut mahdollista valita edullisinta vaihtoehtoa.

Duapolin palautuspullohuijaus

Kun bonususkollinen ja ruuan ylikorkean hinnan takuumies, Sami Suomalainen ostaa virvoitusjuomaa niin hän maksaa juomastaan täyden hinnan ja saa täyden bonuksen. Tämä siis, mikäli Sami muistaa ostaa juomansa rakkaasta lähiprismasta tai citymarketistaan. Tai näiden supermarkettien kalliimmista pikkuveliliikkeistä joihin hakeudutaan keskittämisen ilosta kuin kärpänen hunajakakkuun.

Vaihtoehto Euroopalle

Kaivoinpa hyllystä Eero Taivalsaaren kirjan "Eurooppa 1992", jonka Tammi julkaisi vuonna 1991.

Sen kolmannesta luvusta löytyvät alaotsikot:

"Ensin kansanvalta, sitten itsenäisyys katoavat"
"Kulttuuri yksiulotteistuu"
"Hyvinvointivaltio rapautuu"
"Kuluttaja ei voita, vaan häviää"
"Maamme luonto tuhoutuu peruuttamattomasti"

Mutta ennen kuin kukaan innostuu Eeron ennustajankyvyistä, otetaanpa pääotsikko:

Kaupassa ON jotakin vikaa

Kaupan kaksi suurinta ryhmittymää hallitsee miltei suvereenisti suomalaista vähittäiskauppaa. Lähes määräävä markkina-asema vääristää hintoja ja aiheuttaa ongelmia tuottajille ja pienyrittäjille. Miten tähän tilanteeseen on ajauduttu?

Kaupan keskittyminen nostaa hintoja

Suomessa on kaksi suurta ketjua: S- ja K-ryhmä. Niiden markkinaosuus on jo niin suuri, että kilpailevien ketjujen syntyminen ja toimiminen on hyvin vaikeaa. Mainitut kaksi suurta eivät kilpaile kunnolla hinnalla vaan sillä, kumpi rakentaa isompia uusia marketteja.Syitä tähän on useita.

Esimerkiksi paikallisen S-kaupan ja kunnan päättäjät ovat usein samoja. Ja jolleivat ole samoja, niin joka tapauksessa vaikutuskanavat kaupan ja päättäjien välillä ovat hyvin suorat ja toimivat.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä