Me teemme kaiken vähän paremmin. -paitsi markkinoinnin.
Sain tänään kunnian olla MTK:n puheenjohtaja Juha Marttilan kanssa MTV 3:n Huomenta Suomi -lähetyksessä puhumassa suomalaisen maataloustuottajan ahdingosta.
Keskustelu kääntyi kovin nopeasti suomalaisen ruoantuotannon ongelmiin, vaikka alkuperäinen tarkoitus ilmeisesti oli puhua maatalousyrittäjien jaksamisesta valtavien taloudellisten ja henkisten paineiden alla.
Innostuin kertomaan näkemyksiäni siitä, miten nykyinen tilanne voitaisiin korjata. Suoran lähetyksen rajallinen aika esti kuitenkin pidemmän pohdiskelun aiheesta, joten jatkan täällä.
Olen vakaasti sitä mieltä, että suomalainen maatalous on järkevää ja kannattavaa toimintaa.
Me täällä ihan oikeasti osaamme kaiken vähän paremmin. Meidän tuotantomme on ihmisen kokoista, tautitilanne kotieläimillä on todella hyvä, Suomessa tuotettu maito, liha, munat ja kasviperäiset tuotteet ovat maukkaita ja niiden tuottamiseen käytetään EU-mittakaavassa hyvin vähän kasvinsuojeluaineita ja lääkeaineita. Lisäksi suomalainen maatalous on ottanut huimia harppauksia ympäristöystävällisempään suuntaan viime vuosikymmeninä.
Meillä on keskimäärin erittäin hyvin koulutettu maanviljelijäväestö joka osaa ja haluaa ottaa vastaan tutkimustietoa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Mikä sitten on ongelma? Miksi viljelijä uupuu ja köyhtyy?
Ongelma on imago.
Ongelma on se, että suomalainen kuluttaja ei usko suomalaisen ruokatuotannon viestiä. Tai ei koe sitä omakseen. Ja jos se viesti ei ole kotimaiselle kuluttajalle läheinen, miten se voisi olla sitä vientimaan asukkaille?
Tästä me ruoantuotannon toimijat saamme ottaa täyden vastuun. Jos emme osaa tuottaa ja kommunikoida niin, että kuluttaja pitää meistä, se ei ole kuluttajan vika. Se on meidän oman jääräpäisen "näin on aina ennenkin tehty" -asenteen satoa. Samalla varsinkin elintarviketeollisuus saisi katsoa peiliin. Jos lihatehtaan suurin uutuus tältä vuodelta on jauheliha johon jauhetaan vähän porkkanaa sekaan ja maidontuotannon suuren ja kauniin Valion innovaatiorahat ovat menneet paistamisen kestävään raejuustoon, ei olla kovin vauhdikkaasti kuluttajalähtöisen tuotekehityksen tiellä.
Ehdottaisin, että palaamme perusasioihin. Viljelisimme peltomme entistäkin huolellisemmin ja fiksummin. Niin, että ympäristö, mehiläiset, maaperä ja vesistöt otettaisiin korostetun hyvin huomioon. Sitten hoitaisimme eläimemme vieläkin paremmin. Taudittomuuden lisäksi keskittyisimme sen eläimen hyvään kohteluun ja mahdollisuuteen toteuttaa lajityypillistä käytöstä. Tekisimme lainsäädännössä ja maatalouspolitiikassa kaiken mahdollisen sen eteen, että uusia pieniä ruokatehtaita putkahtelisi sinne tänne ja että niiden tuotanto ja markkinointi olisi mahdollisimman helppoa. Ja isoille ruokataloille olisi minulla erityistoivomus: Älkää enää yrittäkö taistella maailmalla hinnalla. Sen pelin te olette jo hävinneet. Opetelkaa nyt viimeistään tekemään huippuluokan ruokaa. Juustoa, joka vie kielen mennessään, lihaa, jota maukkaampaa ja mureampaa ei ole, rapeimpia salaatteja, pohjoisen makuja, villin luonnon imagoa.
Me täällä osaamme kyllä tehdä hyvää ruokaa. Kaikki palikat siihen ovat kohdallaan. Siihen, että suomalaisesta ruoasta tulee lontoolaisen hienostorouvan tapa kertoa asemastaan ja hollantilaisen perheenisän mielestä se kaikkein paras grillaustuote. Kaikki osaset ovat olemassa. Meillä on ravintoloita jotka ostavat kaiken raaka-aineensa kotimaisena. Sekä fine dining- kategoriassa vaikkapa Finnjävel, että pikaruokaosastolla vaikkapa juuri avattu EGG, paikka joka ostaa kaiken saatavilla olevan suoraan tuottajilta reiluun hintaan. Meillä on suoramyyntiin REKOt ja Farmarin Markkinat, sekä allekirjoittaneen luotsaama Eggspress
Yhtä meillä ei ole.
Taitoa kertoa siitä, mitä me oikeasti osaamme.
Saksassa on direktiivi, että olueen ei saa laittaa lisäaineita. Niinpä pelkkä made in germany riittää takeeksi siitä, että olut on puhdasta ja terveellistä. Samalla tapaa suomalaisella ruualla, kuten sanoit, pitäisi olla selkeä viesti. Tällä hetkellä eettisyys ja terveellisyys ovat tärkeämpiä trendejä kuin ruuan maku. Niinpä ehdotan, että Suomeen säädetään laki, joka sallii vain luomu-tuotannon.
Ilmoita asiaton viesti
Olueen ei yleensäkään laiteta lisäaineita, tarkoitatko reinhetsgebotia? Se määrää vain että oluessa tulee käyttää vettä, humalaa ja ohraa. Mitään puhtaudesta siinä ei puhuta, silloin joskus olut oli vaan terveellisempää kuin basilleja pursuava juomavesi. Keitämällähän se olut tuli terveellisemmäksi, eivät tajunneet keittää juomavettä. Nykyisinhän saksalaiset vehnäoluet ovat glyfosaattitesteissä ylittäneet raja-arvot pahimmillaan moninkertaisesti. Kannattanee siis ottaa vain silloin tällöin saksalaista vehnäolutta, joka muuten ei ole reinhetsgebotin mukaisesti valmistettua…
Ilmoita asiaton viesti
Pellervolainen osuustoimintaliike on tuhonnut Suomesta elintarvikealaan liittyvän laadullisesti ylivoimaisen pienyrittäjyyden MTK:n ja Kepun avulla.
MTK:n edustajia olisi tullut syyttää suoraan nykyisestä tilanteesta. Sen politrukkien vuosikymmeniä kestäneen kiihotuksen tulosta on nykyisen elintarviketeollisuuden tilanne!
Ilmoita asiaton viesti
MTK/elintarviketeollisuus ja Kepulaiset MMM-ministerit.
Turha porata.
http://yle.fi/uutiset/3-9521201
http://yle.fi/uutiset/3-9521212
http://www.maaseutumedia.fi/suomalainen-liha-ei-er…
Ilmoita asiaton viesti
Kovin olemme taitamattomassa tilanteessa täällä.
Itse olen hyvin pieni toimja ja teen tuotteita toisten pienten toimijoiden raaka-aineista.
Ajattelen, että meidän kaltaisissamme pienyrittäjissä on se kotimaisen ruuan tulevaisuus ja maine. Meistä aina joku onnistuu pääsemään tunnettuuteen ja kasvamaan ja luomaan tämän maan ruualle lisäarvoa omilla pienillä erilaisilla tuotteillaan.
Helpoksi sitä ei ole tehty. Toisaalla julkinen valta sponsoroi luomutuotteiden markkinointia ja tekee erittäin vaikeaksi perustella asiakkaille, että me pienet teemme hyvästä kotimaisesta raaka-aineesta hyviä kotimaisia tuotteita.
Toisaalla kotimainen teollisuus brändää 10% tuotannostaan ”lähiruuaksi” ja kiilaa tontille mielestäni perusteettomasti.
Teurastustoiminta on monopolisoitunut niin, että isoilla teollisilla toimijoilla, joilla on hallussaan sekä teurastus, että jalostus, ei ole halua myydä kotimaista liharaaka-ainetta pienille toimijoille vaan ne joutuvat hengissä pysyäkseen perustamaan tuotantonsa tuontilihaan.
Lisää ajatuksiani http://heikkipenttil.vapaavuoro.uusisuomi.fi/ruoka…
Ilmoita asiaton viesti
Eikös ne elintarvikejalostamot ole tuottajien omia ,osuuskuntien kautta?
Tilayrittäjäthän ne omistaa.
Teurastamot yhdistettiin jo ajat sitten.
OTK leipomoita ei ole.
Karjakunnan Teurastamoja ei ole
Tuotannon meijereitä ei ole-
Atria-tuottajien oma yritys.
Valio tuottajien oma yritys.
lähde:
Edim.sivut/MST,Pro Agri
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Mitä sinä tällä haet? Tilayrittäjä ei omista yhtään mitään. Osuuskunta, johon yrittäjä kuuluu omistaa noiden yhtiöiden osakkeita. Ne ovat pörssiyhtiöitä, joilla on vastuu tuottaa osakkeenomistajille voittoa. Ei lisäarvopalveluita tai kovia tilejä yksittäisille osuuskuntalaisille.
Ilmoita asiaton viesti
No jos 358 000 on ilman työtä
160 000 kotitaloutta saa pienintä tukea Kelasta 487e/kk yhdelle.
114 000 tekee työtä 0 eurolla tukeaan vastaan
(Jonottaa yhä Kelassa ”leipärahaansa”!)
Olisiko syytä olla kerrankin valittamatta kun edes on työtä itsellä.
Eikä ruokaa tarvitse hakea Hurstin leipäjonosta.
Nyt 370 000 luottotiedot mennyt-17 mennessä.
Ei saa pankista lainaa,ei saa sairas- eikä kotivakuutusta.
Tiloja n.58 000
MMM-ministerit :Kepu/MTK-virkaatekevä ministeri.
EU komissaari pitkään Kepusta.
Vai pitäisikö erota EU ja siirtyä vain kansallisiin maataloustukiin markkoina ja penneinä?
Sieltä ei heru yhtään euroa edm.joukolle kansalaisista. Verot kyllä osataan ottaa tukiin,leikata sosiaaliturvaa ja elinkustannusten hinnat pitää korkeella.
Ilmoita asiaton viesti
Mainitsemiesi 370 000 joukossa on maanviljelijöitä paljon. Allekirjoittanut muunmuassa. Että herätys tähän päivään!
Ilmoita asiaton viesti