#tuottajallekiitos

Sattuipa käsiini maitotölkki.

Pirkka-maidon kyljessä on lupaus siitä, että purkin tuotosta 3 senttiä tilitetään tuottajalle. Ja vielä LYHENTÄMÄTTÖMÄNÄ! Oli vielä kutsu keskustelemaan sosiaaliseen mediaan hashtagilla #tuottajallekiitos. Siinä, Kesko. Olkaa hyvä. ilmaista mainosta.

On ilmeisesti pidempäänkin ollut menossa tällainen kampanja, mutta meille kun ei kaupan merkkejä osteta, niin en ollut aiemmin huomannut. Kun huomasin, hitsasi kiinni välittömästi. Kerronpa teillekin miksei meillä ole private labelia ja miksi hitsasi.

Suomalainen ruoka on kallista. Sen kuluttajahinta kaupassa on TÖRKEÄN korkea. Ja samaan aikaan tuottajahinnat ovat niin alhaisia, että lähes kaikki tuotantosuunnat ovat konkurssin partaalla. Aika ilmeistä: kauppa ja teollisuus vetävät liikaa välistä. Teollisuuskin alkaa olla talousvaikeuksissa. Jäljelle jää kauppa. Sinne hukkuu ruoan hinnasta leijonanosa.

Molemmat suuret suomalaiset kauppaketjut tekevät kaikkensa, että saisivat oman private label -tuoteryhmänsä mahdollisimman isoksi ja kauniiksi. Rainbow ja Pirkka ovat ne kauniit kukkaset, joita nämä jättiläiset kämmenellään pitävät. Mainontaan käytetään valtavia summia ja tuoteperheet laajenevat jatkuvasti. Ja kansa ostaa.

Maanviljelijälle ja ruokateollisuudelle tämä private label -touhu on painajainen. Homma nimittäin toimii näin: 

Otan taasen esimerkin omasta leipälajistani, kananmunista. Mekaniikka on muissakin tuotteissa sama. Rainbow ja Pirkka pitävät yhdessä lähes, ellei yli 50% markkinaosuutta kananmunissa. Merkeillä ei kuitenkaan ole omaa tuotantoa, vaan ne ovat tuotemerkkejä jotka ostavat tuotteet muualta. Määrät ovat valtavia ja maassamme on tällä hetkellä neljä munatukkua, jotka pystyvät vastaamaan tarjouspyyntöihin määrän puolesta. Käytännössä meillä on siis kaksi ostajaa ja neljä tuottajaa. 

Siinäkin olisi jo epäsuhtaa kyllikseen, mutta tämä on vasta pintaraapaisu. Homman kauneus, tai kauheus katsantokannasta riippuen, on neljännesvuosittainen käänteinen huutokauppa. Siinä ratkaistaan se, kuka saa seuraavan kolme kuukautta tuottaa ja pakata Rainbow -munat. Tukut kilpailevat verissä päin tuosta oikeudesta. Yksi voittaa, kolme häviää. Seuraavaksi kilpaillaan sitten Pirkan pakkaamisesta. Molemmissa vain ja ainoastaan hinta ratkaisee. Se, joka homman halvimmalla tekee, voittaa.

Jos oikein järjellä miettii, ymmärtää varmasti, että isolla toimijalla ei ole varaa montaa kertaa jäädä häviäjäksi huutokaupassa. Puoli vuotta ilman kassavirtaa ei vain ole oikein vaihtoehto isolle yritykselle. 
Ja kun yritys on ensin painanut omat kulunsa minimiin saadakseen sen halvimman hinnan sopimuksen,  ei ole enää mitään mistä ottaa, paitsi tuottajahinta. Ja voi pojat, että siitä on otettu. On kahmittu oikein kunnolla jo monta monta vuotta. 

Syy-yhteys private labelin ja maanviljelijän jäjettömän heikon taloustilanteen välillä lienee nyt yksinkertaisella esimerkillä osoitettu? Tästä syystä minä kaupassa käydessäni käyn välillä kolmessakin eri liikkeessä yhdellä reissulla. Kun ensimmäisestä ja välillä vielä toisestakaan ei saa "Rainbow-vapaana" tarvitsemaani tuotetta.

Ja miksi sitten tämä kampanja meni tunteisiini?

Juuri siksi, koska K- ja S -ryhmät ovat koko tuottajakriisin itse aiheuttaneet. Omalla ahneudellaan ja määräävän markkina-aseman väärinkäytöllään ne ovat imeneet itselleen maaseudun kassavirran JA pääomat. 

Ja nyt ne kehtaavat kiillottaa omaa kilpeään kertomalla, että halpuuttaminen on lisännyt suomalaisen ruoan kulutusta ja että #tuottajallekiitos palauttaa Pirkka-maidosta lypsykarjatilalliselle  kolme senttiä. Herranjumala sentään. Maksaisivat sen kolme senttiä enemmän siitä maidosta ilman kampanjaa. Mutta ei. Siinä hukkuisi mainosarvo. Kuinkakohan monta senttiä per myyty purkki menee tuon kampanjan luojille ja ylläpitäjille?

 

MikkoVlttil
Somero

Minä olen somerolainen ruokayrittäjä. Toimitan ruokaa suoraan maatiloilta kuluttajalle Eggspress- verkkokaupan ja Pieni Ruokakauppa -kotiinkuljetuspalvelun kautta.
Poliittisesti olen joskus määritellyt itseni "oikeistolaiseksi viherliberaaliksi".
Tässä blogissa aion kertoa mielipiteitäni paitsi kaikesta ruokaan, maatalouteen ja yrittäjyyteen liittyvästä, myös satunnaisesti muista aiheista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu