Avoin kirje Antero Vartialle. (ja parille muulle)

Parahin veli Antero. Ja muutama muu maatalouden tukien kadehtija.

Juuri, kun olin jotenkin edes toipunut veli Oskalan mielipiteenilmaisusta, siitä joka kosketteli alueellistamispolitiikkaa, sain eteeni tänä aamuna sinun mielipidekirjoituksesi maatalouslomituksesta.

Ja taas tuli paha mieli. Kiukkukin.

Yritän nyt taas, puoluetoverinasi ja yrittäjänä, selittää tätä kuviota vähän laajemmin, jotta saat riittävät tiedot ymmärtää sanomasi todellisen merkityksen.

Maataloustuki on raha, jolla subventoidaan ruoan kuluttajahintaa. Se ei siis ole perinteisessä mielessä yritystuki. Maataloustukia maksetaan joka puolella maapalloa paitsi siitä syystä, että ruoan tarjonta olisi mahdollisimman tasaista, myös jotta sen hinta kaupassa pysyisi alhaisena. Minustakin tämä on aikansa elänyt tapa tehdä tätä juttua, mutta se on status quo, globaalisti. Tämä on aiheuttanut sellaisen hassun kuvion, että maanviljelijät eivät enää saa palkkaansa työstään ja tuotteistaan vaan tuista. Meistä on tullut valtion palkollisia. Ja samalla kun yhteiskunta maksaa palkan, se myös käyttää järjettömät summat rahaa sen tuotannon valvontaan. Maajussi on siis valtiolla töissä. Tuottaa kansalaisille ruokaa niillä ehdoilla, joilla valtio haluaa ja siihen hintaan, jonka valtio maksaa.

Suomalaisessa maaseutupolitiikassa on sellainen hieno piirre, että se haluaa turvata paitsi näiden palkollisten taloudellisen jaksamisen (siinä pahasti epäonnistuen, kiitos hallituksen pontevien toimien ongelmien ratkaisemiseksi), myös heidän fyysisen ja psyykkisen jaksamisensa niin, että heille tarjotaan myös mahdollisuus 26 vapaapäivään vuodessa. Siis kaksikymmentäkuusi päivää vuodessa, yksi vapaapäivä joka toinen viikko. Tällä turvataan myös eläinten hyvinvointia, kun edes joskus se yrittäjä pääsee lepäämään sieltä navetasta tai sikalasta.

Minä en oikein, veli Antero ja ne muutama muu, ymmärrä miksi te haluatte julkisuutta maaseutuvihamielisillä kirjoituksillanne. Uskotteko te itsekään siihen, että tämä maa pysyisi tämänkaltaisena tai muuttuisi paremmaksi jos maaseudun, siis lähes koko Suomen pinta-alan, elinvoimaisuudesta lakattaisiin pitämästä huolta? Vai uskotteko, että maaseudun infra ja osaaminen pysyisi nykymaailmassa kunnossa, jos siitä ei pidetä? Vai haluatteko oikeasti syödä vain ulkomaista bulkkiruokaa? Sitä, jonka jompi kumpi duopoliketju halvimmalla mahdollisella hinnalla maailmanmarkkinoilta ostaa? Ja sitten pitää loppu maan metsäteollisuuden raaka-ainevarastona josta sitten ajetaan rekoilla jalostettavat kaupunkeihin?

Meidän puolueemme puheenjohtaja sanoi vain reilu viikko sitten puoluekokouksessa, että maaseudun yritteliäisyys MAHDOLLISTAA kaupunkien ekologisuuden. Miksi sinä, Antero et halua uskoa tätä? Tai jos haluat, mikset ole miettimässä keinoja siihen miten se maaseudun yrittäminen tehdään kiinnostavammaksi ja elävämmäksi? Miksi esität vain epäkohtia ja suuria numeroita yhtään miettimättä mitä niillä luvuilla tehdään? Jos tietämyksesi ei riitä ongelmien ratkaisuun, niin miksi osoittaa edes ongelmia? Tai  esitithän sinä ratkaisun. Ja esittelit vielä skenaarion siihen, mikä olisi seuraus. Esitit, että lopetetaan maatalouslomitus. Ja että sillä saataisiin lisää isoja tehokkaita tiloja Suomeen. Kuinka vihreää se on, Antero? Kuinka vihreää on se, että maaseutu muuttuu vieläkin autiommaksi ja kaikki suomen tuhannet maatalouslomittajat jäävät työttömiksi?

Antero kuule, mä ehdotan sulle, että tule kylään. Varaa päivä aikaa. Mä tarjoan haalarit ja kumisaappaat. Hoidetaan vähän sikoja ja kanoja ja jutellaan samalla. Illalla voidaan pistää meidän laidunpossua ja luomuparsaa grilliin ja käydä vaikka saunassa. Mullakin on aika hyvä sauna. Tosin se on 120 vuotta vanhempi kuin sun sauna, mutta on sitä remontoitu. Siellä on sähkövalo ja suihkukin. Ajattele, maalla.

Puoluetoverisi Mikko, maanviljelijä

MikkoVlttil
Somero

Minä olen somerolainen ruokayrittäjä. Toimitan ruokaa suoraan maatiloilta kuluttajalle Eggspress- verkkokaupan ja Pieni Ruokakauppa -kotiinkuljetuspalvelun kautta.
Poliittisesti olen joskus määritellyt itseni "oikeistolaiseksi viherliberaaliksi".
Tässä blogissa aion kertoa mielipiteitäni paitsi kaikesta ruokaan, maatalouteen ja yrittäjyyteen liittyvästä, myös satunnaisesti muista aiheista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu